Jak napisać życiorys

Utwórz życiorys

Pożyteczne wskazówki i zalecenia, jak napisać życiorys, czy też list motywacyjny (przewodni) i dużo więcej, można znaleźć na naszej stronie ZyciorysOnline.cz. Po prostu sprawdź, jak napisać życiorys, który będzie świetny!

Jeżeli zaistniała u Ciebie sytuacja, w której trzeba będzie poszukać innej, a nie lepszej pracy, jest absolutnie konieczne wiedzieć, że potrzebne będzie Ci sprawdzić, jak napisać wzór życiorysu, który będzie profesjonalny i wyjątkowy. Pytanie jednak brzmi, jak napisać dobry życiorys, gdy nie ma się doświadczenia z jego utworzeniem? Cóż, fakt jest taki, że utworzenie efektywnego życiorysu, to nie lada gratka.

CO JEST WAŻNE: Prosto, zwięźle, prawdziwie, przejrzyście, elegancko i zachęcająco, to są dobre rady, jak napisać życiorys, który będzie nie tylko świetny, ale dzięki któremu odniesiesz sukces w każdym przetargu!

Bez niepotrzebnych błędów i przede wszystkim szybko, gdyż dziś czas to pieniądz.

Istnieją kursy i warsztaty, jak napisać życiorys czy wzór CV. Doradzić mogą także placówki specjalizujące się w dziedzinie rekrutacji, jednak zdajesz sobie chyba sprawę z tego, że rady, jak napisać życiorys, kosztują i nieraz chodzi naprawdę o niebagatelne finanse! Czy taka inwestycja się opłaca? To dobre pytanie. Faktem jest, że zainwestowanie w to, w jaki sposób napisać życiorys, który pomoże Ci w zdobyciu wymarzonej pracy, na pewno się opłaca!

I moglibyśmy dalej pociągnąć ten wątek, zadając często pojawiające się pytania:

Istnieje cały szereg metod, jak napisać życiorys, nazywany także Curriculum Vitae. Jednak niektóre są bardziej, inne mniej efektywne i właściwe. Możesz na przykład spróbować skopiować życiorys według jakiegoś wzoru, który znajdziesz w Sieci. Albo możesz sobie pobrać jakiś szablon gratis, który będzie w Wordzie lub Excelu, i spróbować przetworzyć go na swoją miarę. Tu zwracam uwagę na dużą niewygodę - będzie Ci potrzebny pakiet oprogramowania biurowego Microsoft Office, który zdecydowanie nie jest za darmo.

Możesz nawet spróbować edytowania innych szablonów wzorowych formularzy życiorysu w odmiennym formacie, np. w PDF (w programie Acrobat Reader), trzeba jednak zaznaczyć, że z kolei ten format najczęściej jest zamknięty tylko dla odczytu i jego edytowanie jest nieraz zupełnie niemożliwe. Mogę Ci jednak zarekomendować specjalny, zręczny programik, który nazywa się FoxEdit, i jest taki sprytny, że potrafi ominąć także takie ograniczenia w formacie PDF. Pewnie będziesz zaskoczony, gdy dodam, że program można uzyskać bezpłatnie. Jego interfejs użytkownika ma jednak mało wspólnego z komfortem Worda…

Najprostszy sposób, jak napisać bardzo dobre CV

Wydaje się, że znalezienie idealnego rozwiązania, w czym lub jak napisać próbkę życiorysu prosto, szybko, elegancko i bez błędów, to dość trudny orzeszek do zgryzienia, ale nie musi tak być, gdy masz dobre informacje. Jak napisać wzór życiorysu, który będzie świetny i lepszy, niż jaki będzie miał ktokolwiek inny, dowiesz się właśnie teraz!

Uruchomiliśmy projekt pilotażowy z usługą, jak napisać przykład życiorysu w ciągu 5 minut tak, aby nie trzeba było go tworzyć. Wystarczy go sobie dosłownie wygenerować w online generatorze życiorysów; wybierz sobie szkic życiorysu, który Ci się podoba, klikając na pomarańczowy przycisk „Utwórz życiorys” w górnej lub dolnej części strony.

Profesjonalny życiorys wg agencji pośrednictwa pracy

Życiorys stanowi zazwyczaj pierwszy kontakt pomiędzy osobą ubiegającą się o pracę, a potencjalnym pracodawcą, dlatego dobrze jest, by personalista odniósł z niego dobre wrażenie. Dotyczy to zarówno strony wizualnej, jak i samej treści.

Dobrze jest przekazać przyszłemu pracodawcy życiorys ustrukturyzowany, który zawiera bardzo zwięzłe, lecz istotne informacje. Tylko w wyjątkowych przypadkach, gdy wymaga tego pracodawca, przekazuje się życiorys klasyczny. Tak czy owak, zawsze należy zadbać o dobry wygląd życiorysu. Lepiej wybrać formę pisaną na komputerze, wydrukowaną na czystym białym papierze. Zabrudzony, nabazgrany życiorys będzie dla personalisty jednoznacznie odpychający i nawet go nie przeczyta!

Jeżeli chcesz zaoszczędzić sobie pracę i czas przy wypisywaniu i modyfikowaniu Twojego ustrukturyzowanego CV w programie tekstowym, to możesz go łatwo wygenerować tutaj.

Jeżeli podejmiesz się „własnej twórczości”, to zalecamy trzymać się sprawdzonej formy. Pozwól nam, abyśmy przedstawili Ci ją wraz z innymi wskazówkami i trikami, w jaki sposób utworzyć pożądany życiorys. Można się zainspirować także naszym życiorysem wzorowym.

1) Dane osobowe

Na pierwszym miejscu zawsze musi się znaleźć kategoria danych osobowych. Tradycyjnie podaje się poniższe informacje:

  • imię i nazwisko, wraz z tytułami naukowymi
  • kontakty – adres zamieszkania, numer telefonu, e-mail

Według własnej oceny można podać także inne informacje, na przykład datę urodzenia lub narodowość, szczególnie gdy taka informacja może Ci pomóc w trakcie procesu kwalifikacyjnego. Jeżeli jednak takich informacji nie podasz, to rzetelny personalista nie będzie Ci zadawał żadnych pytań mogących mieć podtekst dyskryminacyjny (na przykład wyznanie czy orientacja seksualna). Wyjątek stanowi sytuacja, gdy są one niezbędne do wykonywania pracy. Przykładem może być planowana ciąża, gdyż niektóre zawody mogą być niebezpieczne dla rozwijającego się płodu. Na Twoje zapytanie personalista ma obowiązek udokumentowania Ci potrzeby takich danych. Jeżeli zapyta bez uzasadnienia, zastanów się sama, czy dla takiej spółki w ogóle chcesz pracować.

Podając kontakty, wystrzegaj się używania adresu e-mail, którego brzmienie mogłoby zdradzić o Tobie także coś, czego nie chcesz. Nie używaj wulgaryzmów, zdrobnień itp. Najlepiej zrobisz, gdy postawisz na klasyczny format imie.nazwisko@zyciorysonline.cz.

Wskazówka: Nie bój się korzystać z zasobów sieci społecznościowych. Jeżeli masz do dyspozycji na przykład profil na portalach społecznościowych typu LinkedIn lub Facebook i prowadzisz go w duchu zawodowym, śmiało wspomnij o nim w danych osobowych. Zresztą, zwyczajowo Twój przyszły pracodawca „sprawdzi” Cię sobie tą drogą nawet bez Twojego powiadomienia. O tym, że dobrze jest mieć swoje profile internetowe (nie tylko) w trakcie postępowania kwalifikacyjnego pod kontrolą, możesz sobie poczytać w artykule Kogo firmy i szefowie niechętnie przyjmują.

2) Wykształcenie

Kolejną kategorią jest wykształcenie. Szkoły podstawowej w życiorysie nie podaje się. Wykształcenie i kursy podawaj zawsze od najnowszego po najstarszy. Jeżeli studiujesz, możesz wpisać także taką informację. Przyda to się szczególnie wówczas, jeżeli kształcisz się w swojej dziedzinie. Uważaj jednak na to, by personalista nie postrzegał Twoich studiów jako elementu zakłócającego, czegoś, co będzie odciągało Twoją uwagę od pracy. Do informacji dotyczących wykształcenia wpisz zakres czasowy studiów, nazwę instytucji, wraz z kierunkiem studiów i oczywiście także uzyskanym tytułem naukowym, jeżeli jest on wynikiem studiów.

3) Praktyka zawodowa

Kolejna kategoria, której nie można pominąć. Tu należy spisać poprzednie miejsca zatrudnienia, łącznie z czasem Twojej pracy w firmie, a także wykonywane stanowiska. Tu również szeregujemy od najnowszego po najstarsze. W tej kategorii bardzo ważne jest, czy jesteś absolwentem, który dotąd nie był zatrudniony lub pracował tylko dorywczo, albo czy masz doświadczenie w dziedzinie, w której chcesz pracować.

Absolwenci ubiegający się o dane stanowisko miewają zazwyczaj utrudnioną pozycję, albowiem właśnie doświadczenie w dziedzinie często odgrywa główną rolę i niektórzy personaliści przyjmują do pracy przede wszystkim na jego podstawie. Dlatego dobrze jest podać w życiorysie także takie stosunki pracy, które są niepodobne do wybranego zatrudnienia. Albowiem potrzebne jest dać do zrozumienia chęć pracy, dostosowywania się, zdobywania nowych umiejętności…

Jeżeli jednak posiadasz wystarczające doświadczenie, wystrzegaj się podawania stosunków pracy, które nie wiążą się bezpośrednio ze stanowiskiem, o które się ubiegasz. Tak samo mogłoby zaszkodzić podanie zbyt wielu zmieniających się miejsc pracy, szczególnie jeżeli chodzi o krótkie odcinki czasowe. Personalista może to zrozumieć tak, że jesteś problemowym pracownikiem, który pracodawców nie interesuje. Albo przeciwnie nie wytrzymujesz długo na jednym stanowisku i prawdopodobnie szybko opuścisz także miejsce pracy, które da Ci on sam.

Wskazówka: Podając stosunki pracy trwające na przykład tylko przez kilka miesięcy, które jednak w Twoim odczuciu są w życiorysie istotne, nie wpisuj dokładnego czasu trwania, a podaj tylko orientacyjnie rok. Na obronę kwestii, dlaczego Twoja obecność w firmie była taka krótka, będziesz miał dużo czasu na rozmowie.

4) Inne informacje

Tu wspomnij o swoich cechach charakterowych, zdolnościach, zainteresowania i innych informacjach, które mogą być dla Ciebie pomocne w zdobywaniu pracy. Na pewno nie zapomnij pochwalić się swoimi umiejętnościami językowymi. Podaj je wraz z poziomem Twojej biegłości, jednak w tym przypadku staraj się nie przeceniać. Jest to bowiem jedna z rzeczy, którą personalista może w trakcie rozmowy bardzo łatwo zweryfikować. Nie zapomnij wspomnieć także o tym, w jakim stopniu potrafisz obsługiwać komputer. Podstawowe umiejętności użytkownika uważane są dziś mniej więcej za standard. I na dobre dodaj także, czy jesteś aktywnym kierowcą, choć posiadasz „tylko” prawo jazdy kategorii B. Inne podane informacje zależą wyłącznie od Twojej decyzji.

5) I dalej…?

Jeżeli jesteś osobą fotogeniczną, nie wahaj się dołączyć do życiorysu także Twoją aktualną fotografię portretową. To też może istotnie zwiększyć Twoje szanse, że właśnie Ciebie zaproszą do następnej rozmowy o pracę (jak ubrać się na rozmowę czytaj tu). Jeżeli jednak nie masz pewności, możesz spokojnie pominąć dołączenie zdjęcia – chyba że pracodawca wprost go zażąda.

Jeżeli zdecydujesz się na pierwszą możliwość, wtedy przestrzegaj określonych zasad. Nigdy nie uciekaj się do zdjęcia wywołującego wulgarne odczucia (dla przykładu: panny w kąpielówkach, z głębokim dekoltem czy przesadną ilością makijażu), nie używaj zdjęć grupowych, obrazków z urlopu czy też z imprezy rodzinnej, a nie dołączaj także ostatnio bardzo popularnego selfie. Użyj, o ile to możliwe, oficjalnej fotografii typu dokumentowego (dowód osobisty, paszport), w każdym przypadku takiej, na której wyglądasz schludnie, a zarazem naturalnie – jednym słowem poważnie.

Nie trać czasu i nie twórz niczego ręcznie!

Nie trać cennego czasu na ręczne tworzenie życiorysu ustrukturyzowanego, ale skorzystaj z naszej zautomatyzowanej online usługi
generatora profesjonalnych życiorysów. Jest to profesjonalne, szybkie, proste i rzetelne!

Utwórz życiorys

Dzięki cvwzory.pl utworzyłem dla siebie profesjonalny życiorys w ciągu 10 minut.

Dzięki cvwzory.pl utworzyłem dla siebie piękny i nowoczesny życiorys, bez "męczenia się" w Wordzie.

Dzięki wzorowi życiorysu
zaprezentowałem się profesjonalnie w firmach i uzyskałem pracę swoich marzeń, tak samo jak 46innych użytkowników!